Prodej nebo koupě nemovitosti je v mnoha případech situace, kterou zažíváme jednou za život. Výběr svého domova, nebo prodej své srdcové záležitosti je potřeba dělat důsledně, promyslet a neopominout žádnou nezbytnou záležitost, která s obchodem nemovitostí souvisí.
Současným trendem je zvýšený zájem o pokus (a pokusy převládají) prodat si vlastní nemovitost na vlastní pěst. Současně i poptávající registrují současný stav a to, že je „trh kupujících“ a jistotu toho, že ve svých rukách mají většinu triumfů. Registrovaných poptávek přibylo a dostáváme se do fáze, kdy převyšují nabídku.
Co zapříčinilo „obcházení„ realitních společností a vznik portálů „prodeje bez realitek“?
Disponují lidé více časem, než tomu bylo v minulosti, nebo se projevila ekonomická krize a primárním podnětem jsou často přemrštěné ceny provizí RK?
Faktem je, že se jedná o kombinaci více faktorů:
1) realitní segment se poměrně slušně rozvíjí a existuje množství zajímavých projektů a služeb, které umožňují zobchodovat svou nemovitost opravdu širokému spektru zájemců bez pomoci odborníků
2) dnešní spotřebitelé jsou i díky novým technologiím více informovaní o možnostech realizace obchodu a tudíž nabývají sebejistoty, že realitní makléři nedisponují většími znalostmi
3) pojem RK a realitní makléř se stává „sprostým slovem“ také díky masmédiím a medializaci některých případů. Je známo, že se negativní emoce drží v lidském podvědomí déle, než ty pozitivní a nikdo nevidí miliony úspěšných obchodů, ale desítku těch veřejností nejviditelnějších.
4) Metody a kvalita služeb, jenž realitní společnosti nabízejí, se diametrálně odlišují a nejsou určené standardy, které by určovaly minimální rozsah služby. Taktéž není dán zaručený prodejní koncept, který by zaručil bezproblémový obchod.
5) Makléři se postavili do role překupníků a zprostředkovatelů, nikoli poradců (což je pro klienta primární)
Trend serverů a inzerce pro samoprodejce nemovitosti
„Nutno říci, že v ČR nejoblíbenější projekt, určen pro inzerci nemovitostí bez realitky, je velmi dobře zpracován, v roce 2008 získal ocenění Křišťálová lupa. V rukávu má totiž silné argumenty: jejich klient neplatí provizi realitní kanceláři a dále také nabízí doplňkové služby, jakými jsou právní poradenství, hypoteční servis, pomoc se stěhováním či úpravami bydlení. A to pouze za zlomek ceny, kterou by klienti zaplatili v rámci provize realitní kanceláři. Na internetových stránkách tohoto serveru se mimo jiné tvrdí, že výše uvedená praxe není ve vyspělých evropských zemích ničím neobvyklým. Dali jsme si tu práci a hledali v Německu, Velké Británii, Franci, zemích Beneluxu…
Nikde jsme podobný projekt nenašli. Není o něj totiž zájem. Proč?
Copak vy byste se vydali na túru po Himalájích bez průvodce? Pustili se do opravy převodovky bez automechanika? Nebo si nechali poradit s koupí nové televize od trhovce? Právě něco obdobného je na bezplatných realitních portálech v přenesené formě do obchodu s realitami běžnou praxí.
Naopak v západních zemích až 98% všech obchodů s nemovitostmi probíhá prostřednictvím realitních kanceláří. Bývá zde totiž běžnou praxí vyhledat solidní realitní kancelář – nesmí to být realitka tzv. “o dvou lidech”, musí mít nějakou historii a měla by být členem nějakého zastřešujícího sdružení, na které je možné se obrátit s případným podnětem.
Proč tedy ve vyspělých zemích na rozdíl od České republiky proběhne drtivá většina obchodů přes realitní kancelář? Důvod je jednoduchý: realitní kanceláře svoji činnost vykonávají profesionálně a co nejvyšší profesionalita je cílem i v ČR. Podobně jako pekař peče housky (a ví kolik přidat kvasnic a jaká mouka je nejlepší) i realitní makléři denně sledují situaci na trhu s nemovitostmi a mají perfektní přehled o cenách nemovitostí, sazbách hypoték a hlavně prodejních postupech či rizicích spojených s realitní transakcí. Samozřejmě že dobré pečivo vám může upéct i hodná sousedka, ale svěřili byste jí přípravu občerstvení na vaši svatbu?
Servery, na kterých lze inzerovat nemovitosti bezplatně, ano. Pro provedení kvalitního realitního obchodu totiž podle něj stačí jediné – právník!
Ani dobrý právník vám ale nevyjedná lepší cenu, nezajistí prohlídky různých nemovitostí a hlavně nezná všechny úskalí realitního obchodu. Právník přeci pouze připraví smlouvy a v případě sporu pomůže se soudem, který může být v případě přímého prodeje zcela reálný.
Odměna makléře je sice větší než náklady na právníka, jenže provize makléřů už nejsou zdaleka takové, jaké byly před pár lety. A ve srovnání se službou, kterou makléř pro obě strany realitního obchodu udělá, jsou vlastně zanedbatelné.
Je lepší ušetřit 3% z ceny nemovitosti, nebo peníze dost možná přijít a několik let se o danou nemovitost soudit? Je opravdu lepší zadlužit se na 30 let nevýhodnou hypotékou? Je jednodušší vyhledat zkušeného realitního makléře a mít klidný spánek, nebo ušetřit pár tisíc korun a prodávat nebo kupovat nemovitost s nejistým výsledkem?
Pomyslnou třešničkou na dortu těchto serverů jsou vzory kupních smluv zdarma ke stažení. Realitní transakce bez právníka prostřednictvím takovýchto smluv je už opravdu pro „realitní kaskadéry“.
Oba zelení panáčci v logu nejznámějšího realitního serveru se sice stále usmívají, jenže uzavírat realitní obchod bez realitní kanceláře ve skutečnosti žádná sranda není. „
Zdroj článku www.realitníkomora.cz